'Barka'- forum o tematyce powołaniowej

  • Nie jesteś zalogowany.

Ogłoszenie

UWAGA! BARKA jest to forum o tematyce powołaniowej. Moderacja nie bierze odpowiedzialności za opinie użytkowników oraz nie weryfikuje osób podających się za osoby duchowne lub konsekrowane.
PRZYPOMINAMY, ŻE NA NASZYM FORUM OBOWIĄZUJE REGULAMIN!
Znaleźć go możesz w ZASADY

UWAGA!!! ZAPRASZAMY DO TWORZENIA INTERNETOWEJ RÓŻY BARKI !!! Chętnych prosimy o zapisy :)

Barka na Facebooku

#51 2011-01-04 13:23:11

dietaube88
Gość

Re: Kapłan znakiem sprzeczności

Tyborek napisał(a):

NIE MA INNEJ OFIARY MSZY ŚWIĘTEJ I NIE MOŻNA INACZEJ SPRAWOWAĆ JAK W OSOBIE CHRYSTUSA.

To znaczy, że jeśli nie maż święceń to nie sprawujesz Eucharystii bo nie masz takiej władzy danej od Boga, którą ma tylko ważnie wyświęcony kapłan.
Nie ma innego sprawowania i ofiarowania jak In persona Christi. Ofiarę Mszy Świętej sprawuje i przewodniczy ta sama osoba. Od 40 lat jest możliwość powszechnej koncelebry prezbiterów. Wierni NIE SPRAWUJĄ bo NIE MAJĄ ANI TAKIEGO PRAWA ANI TAKIEJ MOCY ANI NIE JEST TO ICH ZADANIE.

Dotarło? Łatwiej już się napisać nie da.

Prawda, kapłaństwo jest jedno - Jezusa Chrystusa. Ale uczestniczą w nim wszyscy;  ksiądz na sposób hierarchiczny, a ludzie na sposób powszechny. I tak rozumiem wypowiedź Marti. (I wszyscy wiemy, że bez księdza Eucharystia nie zaistnieje). Nie wiem dlaczego tak się oburzasz Tyborku.

 

#52 2011-01-04 13:43:01

Tyborek
Gość

Re: Kapłan znakiem sprzeczności

Bo wmawia sobie, że to ON sprawuje EUCHARYSTIĘ i nie daje sobie wytłumaczyć, że tak nie jest. Mszę sprawuje ino kapłan ważnie wyświęcony i nikt inny( i to nie sam z siebie tylko in persona Christi) Klerykalizm uderzył naszemu koledze do głowy.

 

#53 2011-01-04 15:25:30

Marti
Gość

Re: Kapłan znakiem sprzeczności

Tyborek napisał(a):

Bo wmawia sobie, że to ON sprawuje EUCHARYSTIĘ i nie daje sobie wytłumaczyć, że tak nie jest. Mszę sprawuje ino kapłan ważnie wyświęcony i nikt inny( i to nie sam z siebie tylko in persona Christi) Klerykalizm uderzył naszemu koledze do głowy.

Tyborek, eucharystię sprawujemy wszyscy. Ksiądz tej eucharystii przewodzi. Gdybyśmy nie sprawowali eucharystii to po co byśmy przychodzili do kościoła. Co by posiedzieć jak w teatrze?
I to nie jest tak, że sobie coś wmawiam. Bo zwyczajnie takie jest nauczanie KK, że eucharystię sprawują wszyscy wierni a przewodniczy jej prezbiter.

No i jeszcze nie pokazałeś dokumentów które by przeczyły temu co mówię img/smilies/wink.

 

#54 2011-01-04 16:06:03

Tyborek
Gość

Re: Kapłan znakiem sprzeczności

Głosisz herezje protestanckie. Żaden dokument nie mówi, że wierni sprawują Eucharystię TYLKO W NIEJ UCZESTNICZĄ/POBOŻNIE WYSŁUCHUJĄ. Kumasz i ogarniasz? Nie masz prawa sprawować Eucharystii a kapłan to nie wodzirej co przewodniczy tylko SZAFARZ SAKRAMENTU. Sprawowanie jest nierozerwalne z szafowaniem sakramentu. CZY TY TO POJMUJESZ?!

 

#55 2011-01-04 16:34:46

Marti
Gość

Re: Kapłan znakiem sprzeczności

Nie pojmuję Twojej zatwardziałości w sprawie dla mnie oczywistej. A co do herezji to nadal nie pokazałeś paragrafu który rzekomo łamię. Dietaube to rozumie.
W eucharystii nie chodzi o wysłuchanie, ale o uczestnictwo. Dlaczego księża mówią często w komentarzach:"Za chwilę będziemy sprawować najświętszą ofiarę/eucharystię"?

Ostatnio edytowany przez Marti (2011-01-04 16:35:34)

 

#56 2011-01-04 16:37:28

Tyborek
Gość

Re: Kapłan znakiem sprzeczności

"Za chwilę będziemy sprawować najświętszą ofiarę/eucharystię"
Nigdy takiego czegoś nie słyszałem

uczestnictwo nie jest sprawowaniem. Czy ty to rozumiesz?

Dyskusja z tobą jest bezcelowa. Tkwij dalej w herezji Lutra.

 

#57 2011-01-04 16:47:10

Marti
Gość

Re: Kapłan znakiem sprzeczności

Nie wydaje mi się by u Lutra była sprawowana eucharystia img/smilies/wink.

Nie tkwię w herezji. Za to Ty mi ją przypisujesz. Może pokora i szacunek do dyskutanta otworzyłyby Ci oczy na niektóre sprawy.

Mam takie pytanie. Na czym Twoim zdaniem polega nasze kapłaństwo?

 

#58 2011-01-04 16:57:36

hannaturno
Użytkownik
Imieniny:
Urodziny:
Skąd: Instytut Świecki Chrystusa Króla

Re: Kapłan znakiem sprzeczności

Jeśli rozumiem, to kością niezgody jest słowo: sprawować.
Jeden z Panów jest zdania, że sprawuje tylko Ksiądz, reszta ludu uczestniczy - nie sprawuje.
Drugi z Panów uważa, że sprawują wszyscy - i ksiądz, i lud.

Miałabym propozycję: Marti, czy jesteś w stanie przytoczyć cytaty z dokumentów (nie z komentarzy), z których jednoznacznie wynika, że to także  wierni sprawują Eucharystię? To by mogło wiele dać.
Mam za mało wprawy lub oczytania i  na razie nie udało mi się znaleźć takich kontekstów, co wcale nie znaczy, że ich nie ma. To, co znalazłam, wiąże słowo "sprawować" z osobą księdza.

A posądzeń o herezję nie pochwalam. Po co takie wycieczki? Tyborku, zauważ, że w ten sposób odchodzisz od meritum, zajmujesz się rozmówcą. A to nie jest dobra droga.


O Jezu, Królu mój, do Ciebie chcę należeć w życiu, w śmierci i w wieczności, amen

http://www.instchrkr.katowice.opoka.org.pl/
[moje pw nie działa, proszę korzystać z maila]

Offline

 

#59 2011-01-04 17:53:58

Marti
Gość

Re: Kapłan znakiem sprzeczności

Konstytucja o liturgii świętej "SACROSANCTUM CONCILIUM" (Sobór Watykański II)

IV. ROZWÓJ ŻYCIA LITURGICZNEGO W DIECEZJI I W PARAFII

KL 41. Biskupa należy uważać za arcykapłana jego owczarni. Od niego bowiem w pewnym stopniu pochodzi i zależy chrześcijańskie życie jego wiernych.

Dlatego wszyscy powinni bardzo cenić życie liturgiczne diecezji, skupione wokół biskupa, zwłaszcza w kościele katedralnym. Powinni być przekonani, że Kościół ujawnia się przede wszystkim w pełnym i czynnym uczestnictwie całego Ludu Bożego w tych samych obchodach liturgicznych, zwłaszcza w tej samej Eucharystii, w jednej modlitwie, przy jednym ołtarzu pod przewodnictwem biskupa, otoczonego kapłanami i sługami ołtarza35Por. Św. IGNACY ANTIOCHEŃSKI, Ad Magn. 7 ; Ad Phil. 4 ; Ad Smyrn. 8 : wyd. F. X. Funk, cyt., I, ss. 236, 266, 281..

KL 42. Ponieważ biskup w swoim Kościele nie może osobiście zawsze i wszędzie przewodniczyć całej owczarni, dlatego powinien koniecznie utworzyć grupy wiernych. Najważniejsze z nich to parafie, lokalnie zorganizowane pod przewodnictwem duszpasterza, zastępującego biskupa. One bowiem w pewien sposób przedstawiają widzialny Kościół ustanowiony na całej ziemi.

Dlatego w umysłach i praktyce wiernych oraz duchowieństwa należy pogłębić życie liturgiczne parafii i jego związek z biskupem, należy również do rozkwitu doprowadzić poczucie wspólnoty parafialnej, zwłaszcza w zbiorowym odprawianiu niedzielnych Mszy świętych.

 

#60 2011-01-04 19:10:11

Tyborek
Gość

Re: Kapłan znakiem sprzeczności

A ja znalazłem sendo niezgody. W takich chwilach warto zajrzeć do editio typica dokumentów:

"imprimis vero in communi CELEBATIONE Missae dominicalis, floreat."

Problem polega na tłumaczeniu i rozumieniu.

Jest różnica między sprawowaniem a sprawowaniem. Mszę sprawuje ino i li ino kapłan ważnie wyświęcony. A dokładniej sprawuje=składa Ofiarę Czystą. Wierni w niej uczestniczą a dokładniej celebrują Misterium Paschalne zawarte w Ofierze. Oraz mogą stosownie do stopnia święceń i posług asystować do Mszy.

Ten fragment nie mówi o tym, że to wierni razem z kapłanem mają sprawować Mszę tylko chodzi o to, by na niedzielnych celebracjach był zgromadzony lud wierny zamiast Mszy cichych/prywatnych. Nie wyrywamy z kontekstu.

Dobrze, że jestem w miejscu, gdzie mogę szybko się dowiedzieć o co chodzi img/smilies/big_smile

 

#61 2011-01-04 19:36:01

Marti
Gość

Re: Kapłan znakiem sprzeczności

Tyborek, gdzie jest coś co wyrwałem z kontekstu?
Czyli dokumenty kościelne są źle przetłumaczone, tak?
Co to znaczy celebrować?

To jak powinno brzmieć prawidłowe tłumaczenie?

Zresztą w Twoich wypowiedziach są sprzeczności. Najpierw piszesz, że kapłan sprawuje eucharystię a później próbujesz udowodnić, że kapłani nie sprawują eucharystii. No bo tego, że jesteśmy kapłanami to chyba nie negujesz. Więc warto wyrażać się precyzyjniej.

 

#62 2011-01-04 19:44:27

Clara
Gość

Re: Kapłan znakiem sprzeczności

Jak czytam powyższe posty to mnie krew zalewa. Aż oderwę się od przygotować do sesji i napisze pare słów:


1329 "Zgromadzeniem eucharystycznym (synaxis), ponieważ Eucharystia jest celebrowana W zgromadzeniu wiernych, które jest widzialnym znakiem Kościoła"
KKK naucza, że Eucharystia jest sprawowana WE WSPÓLNOCIE, nie przez nią.
"Kapłan jako ten, który przyjął święcenia i otrzymał władzę zwyczajną do administrowania Eucharystii jest zwyczajnym szafarzem tegoż Sakramentu." S. Huet, Eucharystia. Traktat teologiczno-moralny, Warszawa 1956

kan. 899 "par1. Sprawowanie Eucharystii jest czynnością samego Chrystusa i Kościoła, w której Chrystus Pan, przez posługą kapłana, siebie samego, obecnego substancjalnie pod postaciami chleba i wina, składa w  ofierze Bogu Ojcu, a wiernym - złączonym z Nim w Jego Ofierze - daje się jako duchowy pokarm.
par2. W zgromadzeniu eucharystycznym Lud Boży GROMADZI SIĘ w jedno, pod przewodnictwem biskupa lub pozostającego pod jego władzą prezbitera, działających w osobie Chrystusa, oraz wszyscy wierni, czy to duchowni, czy świeccy łączą się w UCZESTNICTWIE, każdy we własny sposób, odpowiednio do święceń i zadań liturgicznych"

Instrukcja Redemptionis Sacramentum Kongregacji ds. Kultu Bożego i Sakramentów nn 36-42. http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WR … 32004.html




Poza powyższymi fragmentami żaden znany mi dokument Kościoła KATOLICKIEGO odnośnie liturgii jak i wszelkie podręczniki liturgiki NIE UŻYWAJĄ WOBEC WIERNYCH SŁOWA - SPRAWOWANIE Eucharystii.

Marti, przytocz mi konkretny fragment NAUCZANIA KOŚCIOŁA,  gdzie jest wyraźna mowa, że wierny świeccy sprawują Eucharystię!!

Ostatnio edytowany przez Clara (2011-01-04 20:04:48)

 

#63 2011-01-04 20:20:26

Marti
Gość

Re: Kapłan znakiem sprzeczności

A dużo mam czasu zanim całkowicie zaleje?

 

#64 2011-01-04 20:41:50

Tyborek
Gość

Re: Kapłan znakiem sprzeczności

Chałwa dla Clary!

 

#65 2011-01-04 20:42:25

Marti
Gość

Re: Kapłan znakiem sprzeczności

Ale na moje pytania już nie potrafisz odpowiedzieć, co? img/smilies/wink

 

#66 2011-01-04 20:44:18

Marti
Gość

Re: Kapłan znakiem sprzeczności

Katecheza Jana Pawła II, 18 marca 1992

KOŚCIÓŁ JAKO WSPÓLNOTA KAPŁAŃSKA

1 W poprzedniej katechezie stwierdziliśmy, że według Listów Piotra oraz Pawła, a także Apokalipsy Jana, Chrystus Pan, „arcykapłan wzięty spośród ludzi” (por. Hbr 5,1), nowy lud uczynił „królestwem — kapłanami dla Boga i Ojca swojego” (Ap 1,6; por. 5,9-10). W ten sposób urzeczywistniła się „komunia” w świętości Boga, do której wzywał On dawny Izrael i która była tym bardziej zobowiązująca dla nowego: „Bądźcie świętymi, bo Ja jestem święty, Pan, Bóg wasz!” (Kpł 19,2). Owa „komunia” w świętości Boga znajduje swoje wypełnienie w Chrystusie jako owoc Jego odkupieńczej ofiary, dzięki której stajemy się uczestnikami tej miłości, która „rozlaną jest w sercach naszych przez Ducha Świętego” (Rz 5,5). Dar Ducha uświęcającego sprawia w nas „święte kapłaństwo”, które według Piotra uzdalnia nas do „składania duchowych ofiar, przyjemnych Bogu przez Jezusa Chrystusa” (1 P 2,5). Istnieje więc „święte kapłaństwo”. Wspólnocie kapłańskiej w Kościele poświęcimy dzisiejsze rozważanie.

2 W dokumencie Soboru Watykańskiego II, który przytacza Pierwszy List św. Piotra, czytamy, że „ochrzczeni […] poświęceni są przez odrodzenie i namaszczenie Duchem Świętym, jako dom duchowy i święte kapłaństwo, aby przez wszystkie właściwe chrześcijaninowi uczynki składać ofiary duchowe i głosić moc Tego, który wezwał ich z ciemności do swego przedziwnego światła (por. 1 P 2,4-10)”1.
W tym tekście Sobór łączy w jedno modlitwę, przez którą chrześcijanie oddają chwałę Bogu, z ofiarą: „samych siebie mają składać na ofiarę żywą, świętą, Bogu przyjemną” (por. Rz 12,1), oraz z dawaniem świadectwa o Chrystusie. W taki sposób powołaniem wszystkich ochrzczonych staje się uczestnictwo w posłannictwie mesjańskim Chrystusa: kapłana, proroka i króla.

3 To uczestnictwo powszechne w Chrystusowym kapłaństwie, zwane również kapłaństwem wiernych (sacerdotium universale fidelium) pozostaje w szczególnym związku z kapłaństwem służebnym. Sobór uczy: „Kapłaństwo […] powszechne wiernych i kapłaństwo urzędowe, czyli hierarchiczne, choć różnią się istotą, a nie stopniem tylko, są sobie wzajemnie przyporządkowane; jedno i drugie bowiem we właściwy sobie sposób uczestniczy w jednym kapłaństwie Chrystusowym”2. Kapłaństwo hierarchiczne jako „urząd” (officium) jest szczególną służbą, dzięki której powszechne kapłaństwo wiernych może się aktualizować tak, aby Kościół stanowił pełnię „wspólnoty kapłańskiej” wedle miary Chrystusowego obdarowania. „Ci, którzy wśród wiernych odznaczeni są przez święcenia kapłańskie, ustanawiani są w imię Chrystusa, aby karmili Kościół słowem i łaską Bożą”3.

4 Sobór podkreśla, że kapłaństwo powszechne wiernych i kapłaństwo służebne (lub hierarchiczne) są sobie wzajemnie przyporządkowane. Równocześnie zaś stwierdza, że zachodzi między nimi istotna różnica: „Różnią się istotą, a nie stopniem tylko”4. Kapłaństwo hierarchiczne — służebne — nie jest jakimś tylko „produktem” powszechnego kapłaństwa wiernych. Nie pochodzi z wyboru czy delegacji społeczności wierzących. Jest szczególnym powołaniem Bożym: „nikt sam sobie nie bierze tej godności, lecz tylko ten, kto jest powołany przez Boga jak Aaron” (Hbr 5,4). Chrześcijanin staje się podmiotem tego urzędu na podstawie osobnego sakramentu: sacramentum ordinis.

5 „Kapłan urzędowy — mówi Sobór — dzięki władzy świętej, jaką się cieszy, kształci lud kapłański i kieruje nim, sprawuje w zastępstwie Chrystusa (in persona Christi) ofiarę eucharystyczną i składa ją Bogu w imieniu całego ludu”5.
Jeszcze obszerniej wypowiada się Sobór na ten temat w Dekrecie o życiu i posłudze kapłanów: „Ażeby wierni zjednoczyli się w jedno ciało, w którym „wszystkie członki nie mają tej samej czynności” (Rz 12,4), ustanowił […] Pan niektórych z nich sługami, aby posiadali w społeczności wiernych świętą władzę kapłańską składania Ofiary i odpuszczania grzechów i aby w imieniu Chrystusa sprawowali publicznie, dla ludzi, urząd kapłański […]. Prezbiterzy dzięki namaszczeniu Ducha Świętego zostają naznaczeni szczególnym znamieniem i tak upodobniają się do Chrystusa kapłana, aby mogli działać w zastępstwie Chrystusa Głowy”6. Wraz z tym szczególnym znamieniem udzielona im zostaje niezbędna do godnego wypełnienia posługi łaska: „Ponieważ prezbiterzy uczestniczą w odpowiedniej mierze w urzędzie Apostołów, została im przez Boga udzielona łaska, aby byli sługami Jezusa Chrystusa wśród ludów, pełniąc świętą posługę Ewangelii”7.

6 Jak już stwierdziliśmy, kapłaństwo hierarchiczne — służebne zostało ustanowione w Kościele w tym celu, aby mogły się aktualizować wszystkie zasoby powszechnego kapłaństwa wiernych. Sobór daje temu wyraz w różnych miejscach, a szczególnie tam, gdzie mówi o uczestnictwie wiernych w sprawowaniu Eucharystii. Czytamy: „Uczestnicząc w Ofierze eucharystycznej, tym źródle i zarazem szczycie całego życia chrześcijańskiego, składają Bogu boską Żertwę ofiarną, a wraz z Nią samych siebie w ten sposób zarówno przez składanie ofiary, jak i przez Komunię świętą, wszyscy biorą właściwy sobie udział w czynności liturgicznej, nie jednakowo, lecz jedni tak, drudzy inaczej. Posileni zaś w świętej komunii Ciałem Chrystusowym, w konkretny sposób przedstawiają jedność Ludu Bożego, której stosownym znakiem i cudowną przyczyną jest ten Najświętszy Sakrament”8.
Zgodnie z tą nauką, należącą do najdawniejszej tradycji chrześcijańskiej, „aktywność” Kościoła nie sprowadza się do hierarchicznej posługi pasterzy, podczas gdy świeccy pozostają w stanie bierności. Cała bowiem chrześcijańska aktywność świeckich, a szczególnie współczesne apostolstwo świeckich daje świadectwo nauczaniu soborowemu, zgodnie z którym kapłaństwo wiernych i posługa kapłańska hierarchii w Kościele są „wzajemnie przyporządkowane”.

7 „Wyposażeni bowiem we władzę świętą szafarze — twierdzi Sobór — służą braciom swoim, aby wszyscy, którzy są z ludu Bożego i dlatego cieszą się prawdziwie chrześcijańską godnością, zdążając w sposób wolny, a zarazem według przepisanego porządku do tego samego celu, osiągnęli zbawienie”9.
Dlatego kapłaństwo hierarchii ma charakter służebny. Tylko w tym charakterze biskupi i kapłani są w Kościele pasterzami. Ich zadaniem jest służyć wiernym, naśladując Jezusa Chrystusa, Dobrego Pasterza, jedynego Pasterza uniwersalnego Kościoła i całej ludzkości, który mówi o sobie: „Syn człowieczy nie przyszedł, aby Mu służono, lecz aby służyć, i dać życie swoje na okup za wielu” (por. Mt 20,28). W świetle nauczania i przykładu Dobrego Pasterza, cały Kościół, uczestnicząc w łasce odkupienia, którą Duch Święty obdarzył całe Ciało Chrystusa, jest i działa jako wspólnota kapłańska.

Przypisy
1 Lumen gentium, 10.
2 Tamże.
3 Lumen gentium, 11.
4 Tamże, 10.
5 Tamże.
6 Presbyterorum ordinis, 2; por. św. Tomasz z Akwinu, Summa theologiae, III, q. 63, a. 3.
7 Presbyterorum ordinis, 2.
8 Lumen gentium, 11.
9 Tamże, 18.

 

#67 2011-01-04 20:48:38

Tyborek
Gość

Re: Kapłan znakiem sprzeczności

twoje pytania są bez znaczenia, cale skoro sprawi ci to radość, to :
Tyborek, gdzie jest coś co wyrwałem z kontekstu?

SC ptk. 42
Czyli dokumenty kościelne są źle przetłumaczone, tak?

Jest to wielce możebne. Nie pierwszy raz. Po to właśnie powstało "editio typica". Błędy np. w tłumaczeniu Mszału są już legendarne.

Co to znaczy celebrować?
Zdecydowanie nie sprawować.

To jak powinno brzmieć prawidłowe tłumaczenie?
Powinno brzmieć lepiej.

Jeżeli jeszcze nie zauważyłes - słowo "kapłan" nie odnoszę do ludzi świeckich. A kapłaństwo powszechne to nie kapłaństwo sakramentalne więc termin kapłan(sacerdos) pozostawiam dla kapłanów (Dla ciebie informacja - WYŚWIĘCONYCH)

 

#68 2011-01-04 21:05:11

Marti
Gość

Re: Kapłan znakiem sprzeczności

Może nie zrozumiałeś pytania. Ja się zapytałem co to znaczy celebrować a nie czego to nie oznacza.

Taa, powinno brzmieć lepiej. W każdym razie mam nadzieję, że przekonałem Cię chociaż do tego, że jesteśmy kapłanami. A przynajmniej ja jestem.

 

#69 2011-01-04 21:07:18

Marti
Gość

Re: Kapłan znakiem sprzeczności

Święty Tomasz wyrazi to ściślej: wszyscy wierni, którzy otrzymali Chrystusową pieczęć, to znaczy przez chrzest, a następnie przez bierzmowanie charakter sakramentalny, stają się, w pewnej mierze, uczestnikami Chrystusowego kapłaństwa (III, 63,3). W ten sposób, jak wspaniale naucza nas Sobór, "ochrzczeni przez odrodzenie i namaszczenie Duchem Świętym poświęcani są, jako dom duchowy i święte kapłaństwo, aby przez wszystkie właściwe chrześcijaninowi uczynki składać ofiary duchowe" (Lumen gentium, 10); całe życie chrześcijańskie staje się poświęcone, a jednocześnie otrzymuje zdolność, jak to jest właściwe kapłaństwu, do zjednoczenia się z Bogiem. I Sobór mówi więcej: "Toteż wszyscy uczniowie Chrystusowi, trwając w modlitwie i chwaląc wspólnie Boga, samych siebie składać mają na ofiarę żywą, świętą, miłą Bogu..." Są więc oni sami i kapłanami i ofiarami, tak właśnie jak Chrystus Pan, jedyny i najwyższy kapłan, jedyna skutecznie zadośćczyniąca ofiara

 

#70 2011-01-10 17:09:42

Marti
Gość

Re: Kapłan znakiem sprzeczności

Sobór Watykański II (to chyba nie pozostawi wątpliwości):

48. Kościół zatem bardzo się troszczy o to, aby chrześcijanie podczas tego misterium wiary nie byli obecni jak obcy i milczący widzowie, lecz aby przez obrzędy i modlitwy tę tajemnicę dobrze zrozumieli, w świętej czynności uczestniczyli świadomie, pobożnie i czynnie, byli kształtowani przez słowo Boże, posilali się przy stole Ciała Pańskiego i składali Bogu dzięki, a ofiarując niepokalaną hostię nie tylko przez ręce kapłana, lecz także razem z nim, uczyli się samych siebie składać w ofierze i za pośrednictwem Chrystusa38 z każdym dniem doskonalili się w zjednoczeniu z Bogiem i wzajemnie z sobą, aby w końcu Bóg był wszystkim we wszystkich.

 

Stopka forum

Powered by PunBB
Host by: Hosting
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson



Założ : stronę za darmo